PRIMA CASĂ

La momentul scrierii acestui articol e mare bătaie cu programul Prima Casă. Iar eu îl scriu din canapeaua propriului apartament. 🙂

După îndelungi luni în care am umblat după un apartament normal şi fără preț exagerat, după ce am alergat după acte – când la bancă, când la notariat, am izbutit! Şi acum voi scrie despre experiența noastră cu programul, experiență pe care, într-o oarecare măsură, n-aş mai dori-o altcuiva.

Aşadar, principalul avantaj pe care îl are acest program (poate și singurul?) este din prisma avansului de minimum 5% pe care trebuie să îl ai la semnarea antecontractului. Exemplu: cumperi o locuință de 50.000 de euro, dai proprietarului un avans de 2.500 de euro (5%), rezultă că tu te împrumuți la bancă de 47.500 de euro.

Primul pas pe care trebuie să îl faci este să mergi la câteva bănci să faci diferite simulări. În funcție de venitul pe care îl ai, vei afla două valori: o valoare a ratei și o sumă maximă care îți este acordată prin programul Prima casă.

Şi abia apoi te pui pe căutat o locuință care să valideze cele două valori. De obicei, ce influențează cel mai mult prețul locuinței este zona în care este amplasată (centru versus periferie, cu vedere la bulevard versus amplasat undeva printre alte blocuri, apropierea față de metrou, stații RATB, existența parcurilor în apropiere sau a locurilor de parcare etc), numărul de camere, tipul apartamentului (decomandat versus semidecomandat), etajul (rar, foarte rar găseşti apartamente la etajele 1-2-3). De altfel, în funcție de tipul de plată, creşte şi prețul. Vei vedea că la plata cash, unii dezvoltatori sau proprietari lasă din preț, față de o achitare prin credit.

Buuun, te-ai înțeles cu proprietarul/dezvoltatorul, ai găsit o locuință care te satisface, ce mai ai de făcut? 😉 Păi, de abia acum începe greul…

În primă fază trebuie să mergi cu detaliile locuinței pentru ca banca să verifice dacă aceasta se află pe lista imobilelor cu risc seismic, dacă nu e în executare silită etc. Dacă ai trecut de acest filtru, pregătește-te cu documente.

De reținut este faptul că la Prima Casă creditul este ÎN LEI, așadar la fiecare trei luni rata ți se va recalcula, în funcție de indicele ROBOR. Noi, deocamdată, nu am prins nicio scădere, dar drept e faptul că nici nu ne-am aruncat la o sumă exorbitantă a apartamentului, ca să ne putem permite, totuși, plata ratei, indiferent de mişcările de pe piața bancară.

1)      Documente necesare stabilirii încadrării din punct de vedere financiar, raportat la nevoile noastre. În funcție de apartament se pot cere şi alte acte:

–          Copie buletin;

–          Adeverință de venit de la actualul loc de muncă;

–          Copie contract individual de muncă conform cu originalul;

Nu se acceptă contract pe perioadă determinată, nici o vechime mai mică de 6 luni la actualul angajator.

–          Acte adiționale contract individual de muncă, dacă e cazul;

Ideea e să le duci chiar de la prima întâlnire cu ofițerul bancar, căci orice majorare salarială contează la calcularea sumei maxime pe care ți-o acordă instituția.

–          Duplicat antecontract.

Antecontractul este actul semnat la notar între vânzător şi cumpărător, prin care se specifică valoarea avansului şi se reglementează tot procesul de vânzare-cumpărare. De exemplu, se stipulează o perioadă de timp în care ar trebui să aibă loc transferul proprietății. Noi am optat pentru 6 luni.

Tot acolo vei vedea specificat faptul că dacă acel cumpărător se răzgândește cu privire la tranzacție, pierde avansul dat. În cazul în care vânzătorul nu mai vrea să cedeze apartamentul, va trebui să dea cumpărătorului avansul integral + încă o sumă.

2)      Documente necesare obținerii opiniei juridice și a raportului de evaluare asupra imobilului adus în garanție:

–          Contract de vânzare, donație, etc

–          Certificat de atestare a dreptului de proprietate (emis în baza legii 15/1990);

–          Certificat de moștenitor, dacă este cazul;

–          Pentru imobilele dobândite de la stat este nevoie de contract de vânzare/construire, proces verbal de primire a locuinței, dovada achitării integrale a ratelor;

–          Intabulare;

–          Cadastru;

Ei, fix după cadastru și intabulare am plâns noi luni de zile, căci proprietarul nu le avea și…au durat. Lucru care ne-a îngreunat un pic mai mult procesul de îndatorare.

–          Extras de carte funciară pentru informare nu mai vechi de 30 de zile;

Extrasul se ia de la notariat și este achitat de cumpărător. Nu aș putea spune o sumă exactă, depinde de la notariat la notariat.

–          Declarație că nu deții altă locuință (4 exemplare, 3 pentru client) ;

Declarațiile se dau la notariat, odată cu antecontractul. Un exemplar se păstrează la notariat, iar restul ajung la client care le dă mai departe, la bancă.

–          Certificat energetic;

Este de datoria vânzătorului să îl scoată și să îl pună la dispoziția cumpărătorului. Eu îmi amintesc că a fost primul act primit de la proprietar.

–          Dovada plății avansului;

Proprietarul trebuie să aducă dovada primirii avansului, noi am avut un extras de cont de la bancă. Pentru că și nouă ni s-a pus întrebarea – este necesar ca acel cont în care se va primi avansul să fie pe numele proprietarului?, trebuie să spun că răspunsul este negativ. Nu contează titularul contului, dacă nu are cont, nu trebuie să își deschidă neapărat. Poate vrea să primească banii în contul copilului. Ideea că nu are cum să îi primească “în mână”, căci banca nu se încurcă cu cash.

–          Evaluare imobil

Se pun bani în contul băncii, aprox. 370 de lei în 2017; dacă ți se evaluează imobilul la o valoare mai mare, felicită-te pentru afacerea bună pe care ai făcut-o; dacă ți se evaluează imobilul la o valoare mai mică față de cea pe care ai negociat-o cu proprietarul/dezvoltatorul e nasol deoarece banca îți acordă valoarea creditului în funcție de evaluare);

Aici am auzit povești despre diverși cărora le-a fost subapreciat imobilul, dar au băgat mâna în buzunar și…apoi au dat noroc cu evaluatorul. Nu știu cât de scump a fost norocul acela, cert e că noi nu am avut această posibilitate. Proprietarul nu ne-a spus când a urmat să aibă loc evaluarea, asta ține de el, dacă vrea ca și cumpărătorul să fie prezent sau nu. La noi nu a vrut. Și nici estimarea nu ne-a spus-o, deși ne interesa direct. Am avut noroc cu cei de la bancă, ne-au ținut la curent. 😉

La evaluare se iau în considerare toate aspectele menționate la stabilirea prețului apartamentului, dar și lucrurile din interior – dacă arată ca după război, normal că valoarea scade. Dacă are uși, mobilă, gresie, faianță, parchet, termopan, dacă e blocul reabilitat sau nu, vechimea blocului, potențialul pe care îl are dezvoltarea în zonă. Noi avem în apropiere o școală, la maximum 10 minute un hypermarket, lângă bloc un alt butic. Locuri de parcare există, dar nu pentru cine trebuie, iar verdeață cât cuprinde. De notat e și parchetul vechi și caloriferele de fontă. Nu știm cât a cântărit în expertiza evaluatorului, dar poate îți faci o idee.

–          Valoarea acceptată a imobilului.

După ce depui la bancă toate aceste acte și ți se va aproba dosarul* (în jur de una-două  săptămâni), banca te va chema să semnezi contractul de garantare și de credit. Mai rămâne să semnezi contractul de vânzare cumpărare, să ți se predea cheia  și aia e – ești proprietar.

 

Evident, că vorbim și aici despre anumite sume – trebuie să ai niște bani în cont pentru administrarea lui (noi nu eram clienții băncii la care am făcut credit, așa că ne-am deschis un nou cont), bani pentru asigurarea PAD, dar și un depozit de 3 rate, fără dobândă.

Încearcă să te înțelegi cât mai bine cu ofițerul de la bancă, cu proprietarul și cu notarul. Depinzi enormi de mult de ei, iar câteva zile întârziere pot fi decisive.

Baftă!

P.S.: Noi nu facem expertize, ci vorbim doar de experiența noastră din 2017. Există posibilitatea ca unele lucruri să se fi schimbat, iar altele să nu fie valabile în cazul tău.

Andreea a fost extrem de curioasă de cum decurge tot procesul, iar ce a întâlnit pe internet la momentul respectiv nu a mulțumit-o. De aceea a ținut morțiș să explice, mai pe înțelesul ei, prin ce am trecut noi.

Nu ezita să ne contactezi pe mail pentru orice altă întrebare – salut@moldovanii.ro.

*Dacă ești curios din cale-afară și nerăbdător, poți intra pe acest site. După ce îți introduci datele, poți vedea stadiul în care se află dosarul tău. Noi am tot dat F5 acolo să vedem ce se întâmplă cu dosarul nostru, până într-o zi când am descoperit că ne-a fost întors la bancă. De ce? Pentru că nu se vedea ultimul rând de pe o pagină scanată a antecontractului. A trebuie să mai scanez o dată antecontractul, să îl trimit la bancă, banca să îl retrimită la fond și… să o luăm de la capăt cu așteptarea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *